no-rep = more reps!

Varför träna så hårt ibland att det gör ont, att det inte finns fler krafter kvar, att tårarna kommer för att man är så mentalt utmattad och man faller ihop i en hög? Om sanningen ska fram så ler jag inombords. Det är helt fantastiskt vad glad jag blir av att träna intensivt och att alltid testa gränser!

Förra söndagen fick jag för mig att det var längesedan jag sprang långt. Jag valde ut en WOD som bestod av 1,6mil löpning och 150 burpee pull-ups. När jag väl har bestämt mig för något så finns det inte så mycket att vela om. Det är bara att köra. Tempot på löpningen var nog under all kritik men efter att ha sprungit 20 varv på en 800m sträcka var mina klumpar till lår inte så kaxiga längre 🙂 jag kom in precis under två timmar och hade då gjort 150 burpee pullups under löpningen.

Så, om jag omvandlar detta, varför gjorde jag det här? Jag är ingen långlöpare, jag springer helst 60m eller mindre, men jag kan! Och när jag väl är färdig så funderar jag alltid på hur jag kan göra för att bli bättre. Löpning är något jag är lite rädd för och att springa längre är inte det roligaste jag vet. Men jag vet att jag har drivet att inte stanna och att inte ge upp mitt i något.

Veckan började och jag har kört 6 pass totalt denna veckan. Badkläderna åkte på i tisdags och den ständiga frågan: Går det att se snygg ut i badmössa och simglasögon? Till detta hör att jag nog skulle behöva ha en näsklämma med, och alternativt en kompressionsdräkt för att material-lira riktigt ordentligt! 🙂 Men det börjar bli kul att simma! Får tacka Elin för det som hjälpt till!

Idag cyklade jag till crossfit södermalm, utan träningsplan. Jag ville bara göra något! Det som oftast händer är att det är någon där som hänger på och kör ett pass! Motivationen höjs och helt plötsligt är man 100% taggad för träning! Joakim hängde på och körde:

5*5 djupa knäböj. Blev en serie på 80-90-100-110-115kg. En femma på 115kg!!! Det var ett tag sedan jag lekte med de vikterna! Allt handlar om att våga, och att då ha någon som står brevid och hejar hjälper så mycket!Bild

Där efter blev det raka marklyft (grym baksida lår övning) 4*12 på 80kg.

Step-ups med stång (tänk explosivt) 6rep per ben * 4.

Försökte sen mata ut det sista ur låren med höften upp och köra lite hand-stand teknik. Klart slut – trodde jag! Jag blev kvar på boxen och hängde, kollade in klassen och tog en kaffe. Klockan slog 19 och sista WODen i londonthrowdown släpptes:

75 Thrusters 25kg
75 Bar-Jumping Burpees
75 Pullups

Dessa övningar ska genomföras så fort som möjligt med en stopptid på 30min. Och så var vi tillbaka på ruta ett igen, blod (från pullups händer) svett (!!) och tårar (hjärnan vill inte göra fler reps). Steph som kom förbi boxen hjälpte mig att räkna (och att räkna no-reps). Haha, när jag räknat till 75 burpees så var hon på 55, alltså 20st no-rep som jag själv inte hade reflekterat över!! Så det var bara att bita i det sura äpplet och i ärlighetens tecken göra några till! 🙂 Sen dog jag, i en hög på golvet och allt känns (efter några minuter) så bra! Inte tänka på något, bara göra det som är planerat!

Nu är det verkligen dags för mig att sova!! Men har några timmar tillgodo efter denna helgen!

fredag-söndag

Finns det några andra dagar på veckan? Känns som att de enda dagarna jag reflekterar över är att jaha, imorgon är det äntligen fredag (helg) och sen så är det söndag (ny vecka). Sen snurrar ekorrehjulet på och jag försöker få så mycket som möjligt gjort av dagarna.

Bild
Ibland blir det inte riktigt som jag tänkt mig!

Så vad har hänt de gångna dagarna? Jag har sagt upp mig från mitt x-tra jobb för att få tid över till annat. Läs ( träna dubbla pass på helgerna) och (sitta med en kaffe på något fik och plugga).

Förra veckan var jag i Göteborg med skolan och stod på kunskap och utbildningsmässan. Vi var ett härligt gäng på plats! På torsdagskvällen åkte jag och tränade på crossfit göta, bra gäng och grym energi på passet! Tack för att jag fick komma förbi och träna! Gjorde riktigt bra ifrån mig på handstand-pushup och en 4 på 120kg i marklyft detta pass. Marklyften kändes riktigt lätta så ser fram emot mitt nästa pass med lite tyngre mark!

Bild

På fredagen vart det träning med Cissi och Anna. Anna hängde på mig och körde och det blev:

5 varv av: 12marklyft – 6 clean – 4 front squats. Allt kördes på 50kg. Tid: sub 8.

5min vila

10 min AMRAP av: 10st KB swing, 10 st gobblet squat och 10 burpees.

Jahopp, kom hem i lördags och tillbringade nästan hela söndagen i soffan och på crossfit södermalm. Skulle egentligen bara förbi boxen och lämna lite saker. Men då ingenting är som väntans tider så satte jag mig med några där för att vänta in londonthordown WODén.

Följade utmaning bjuds det på:

3min av back-squat, valfri vikt. Gör så många du kan! Resultatet blir vikten du har på stången * repetitioner. Har gjort denna två gånger denna veckan och tror jag upplevt mjölksyra för första gången i mitt liv! Jä*lar vad ont det gör i benen. Kryper typ omkring efter för att det gör för ont att stå eller ligga stilla.

Då jag på morgonen igår körde ovanstående wod tänkte jag försöka springa lite på kvällen och köra lite cleans. Hahahaha, mina ben var som betongklumpar under löpningen och jag fick verkligen jobba med psyket för att stå på i 20min. Sen körde jag en serie med 5*5*5*5 cleans (frivändningar). Började på 50kg-60kg-70kg-75kg.

Japp, då har jag skrivit detta inlägg två gånger, då det försvann igår när jag skrev något liknande! Så dags att börja dagen med plugg och sen är det träning ikväll!