Uppladdningen för SM är igång. 

  
I skrivande stund i hallen för att titta på damer -58 där Angelica Roos ska tävla. Fia har tävlat klart i klass -53 och fick med sig tre SM guld!!! Så jäkla grym tjej och så säker rakt igenom. Kul att se och Fia lyckades få igång mitt tävlingssug!  


Efter Fias tävling va det dags för mig att köra ett lätt pass för att få ut resan ur benen och komma in i matchen. Passet gick bra! Mina ben känns bättre men fortsatt någonting som inte är 100%. Fick en ny omgång massage efter passet av Jim och det är precis det som behövs! 

Imorgon kör vi och allt går att följa live! Min klass startar kl 19:00 på följande länk: http://iof3.idrottonline.se/SvenskaTyngdlyftningsforbundet/Hem/Klubbrum/SMTyngdlyftning/Nyheter/Live-streamingSMSundsvall/

Jag ska försöka komma in i matchen, släppa sargen och bjuda på sex bra lyft.  

  
“Vi draaaar” 

/ P 

Ett öppet brev…

till mina quads. “Kära lår, vi har hängt ihop i 25år, sprungit, hoppat och knäböjt en hel jävla massa. Det är dags att såhär 5 dagar innan SM sluta kännas som två betongklumpar och börja leverera lite tryck igen – tack” 

Idag känns benen lite piggare än tidigare i veckan. Har inte alls haft någon bra känsla eller tonus och varit uppriktigt orolig över känslan. Åkte till Eskilstuna idag och tränade. Bra pass och det börjar släppa lite. Mentalt är det fortfarande en liten kamp för mig men även där börjar det kännas bättre. Började idag fundera på om det är min ökade vardagsmotion som gör att mina lår inte riktigt vill vara med på banan.  


Väl i Eskilstuna idag fick jag denna supporter klacken på min träning! Tack för att ni är så härliga och alltid bjuder på skratt och grym träning 🙂 

  
Nu tillbaka till Stockholm för lite jobb! 

// Patricia 

En blandning av sött och salt…

midsommardagen.. Sista träningspasset i Tyskland är avklarat. 8 pass har avverkats denna vecka. 8 bra pass såhär i efterhand. Jag har bollats mellan högt och lågt. Det är mina första tyngre pass på 6 veckor. Min första vecka mot nya mål och höjder. 

Många säger “vila är allt” och ja det stämmer. Ibland vill man för mycket för fort och tålamodet finns inte. Då känns allt som ett misslyckande. Sen så får jag lite perspektiv på det och så känns allt bättre. Jag blir arg eller nog mest frustrerad när det inte går som jag vill. Aggressiv med en släng av självdestruktiv. Jävligt dålig kombo som inte gynnar någon.  

 Idag gjorde jag ett bra pass, både mentalt och viktmässigt. Skönt att jag kan “bete mig” när det behövs. Skönt att teamet iaf förstår och känner med ens frustration och kommer med en kram när det behövs, eller ett dåligt skämt i tid och o tid 😉 

  
Nu låter jag jävligt dyster. Låt mig vända på det. På 8 pass är jag tillbaka på mina träningspers vikter! SM ska bli en kul tävling och jag ser fram emot denna satsningen mot tyngre lyft. 

Igår skulle jag öva på att tappa stången bakåt i ryck (jag har aldrig lyckats dra runt ett ryck). Det första jag gör är att dumpa stången rakt ner på ländryggen och utbrister “aj, det där gör ju fan ont”. Det blir lite sådär pinsamt tyst i lokalen och ungdomarna runt om undrar nog vad fan jag gör och skrattar lite åt mig. Tanken va ju att dra runt, inte dra rakt upp och släppa stången! Haha. Allt gick bra iaf. Ingen större skada. Sen så händer det idag, jag lyckad utan att ens försöka dra runt ett tungt ryck. Sällan blir någon så posetivt överraskad av att “missa” en maxning. 

https://instagram.com/p/4JlCqUNKS_/
Borta bra men hemma bäst. Tillbaka till vardagen och rutiner. Tillbaka till min mat. Tack för denna veckan gänget!  

 

Vilodag…

Solen skiner och vi har idag vilodag. Känns okej. Jag har gjort fyra bra pass med mycket omvända lyft. Alltså lyft som börjar från midjan och ner till golvet för att sedan starta ett drag. Bra för startposition och att verkligen hålla hållningen i rygg och axlar.  

http://youtu.be/qYpUwVs0HEs 

Kroppen känns bra, ingen träningsvärk men det är bra med vila ändå ibland. Idag har jag bara hängt hemma på hotellet, lekt lite stående längd i diverse olika startpositioner och njutit av solen. Provat om handvolten sitter kvar i kroppen och efter lite tvekan så fanns den där 😉 

   
     

Laddar för träning imorgon igen! 

/ P

Sämst idé vinner… 

Tisdag. Tyskland. Träningsläger. Träningsvärk? Just vaknat, ligger i sängen och försöker slappna av och tycka det är skönt att ligga kvar. Frukost kl 08:00, morgonpromenad kl 07:30.  Världens största kudde….

 Igår körde vi dubbelpass. På morgonen blev det drag, vändning och knäböj för min del och på kvällen massa ryck, drag även här och även push-pressar. Kroppen känns bra och vikterna kommer…men jag känner mig inte stressad, sm om två veckor fast det känns typ som att det får gå som det går. Medioker inställning. Kommer nog ändras på vägen dit. 

Jag brukar säga att jag har “en last i livet” och det är att jag snusar. Sen att det är en sanning med modifikation 🙂 då jag även älskar smågodis. Men det kan vi ta en annan gång. 

Jag vill inte vara beroende av något, jag har slutat några gånger tidigare och låt oss säga att detta är mitt tredje lite mer seriösare försök. För det kan inte bli så mycket annat när man åker utomlands utan snus. Just nu är jag uppe i 36h. Inte så mycket. Men ändå. Lite lättirriterad.  Lite disträ.  

 Ska försöka somna om en stund på min gigantiska kudde. 

/ P 

Träningsfilmer från veckan…

Godkväll!

Då var första veckan av tyngdlyftningsträning avklarad, känns förvånansvärt bra i övningarna och det enda som känns lite underligt är startpositioner och att hitta tillbaka till småsaker som man ändrat under tidens gång. Kroppen tycker att träningen är helt okej och svarar bra. Inte 100% tillbaka till mina böjvikter och jag får kriga lite för att få till de tunga seten men utan sänkning av vikten.


Imorgon är det vilodag vilket faktiskt känns helt okej, jag tänker mig en kort joggingrunda på morgonen och stretch efter det. Eftersom att jag vilade helt i onsdags så finns det lite utrymme för aktiv vila. Imorgon åker jag även till Tyskland med ett gäng ifrån ASK Eskilstuna. Ska bli så kul och det var längesedan jag var iväg på träningsläger nu så skönt att åka dit med en hel kropp och taggad till tusen. Uppladdning inför SM och jag tror på många bra träningspass.

Idag tränade jag på Friskis och Svettis vid skanstull. Sofia var på besök i Stockholm och vi körde båda två ett bra pass. Fia är även grym på att baka(!), både söta kakor och mindre sockrade sådana. Läs hennes blog för smarriga proteinrecept.  Skickar med ett par filmer från veckans träning och hoppas på flera under nästa vecka.

// Sov gott.

vilken podcast lyssnar du på? Här är mina favoriter:

 

 I skrivande stund åter påväg mot Eskilstuna. Dubbelpass står på torsdagens schema och kroppen känns bra. Igår hade jag vilodag, passade på att jobba lite mera och även gå på en massage. Det va riktigt längesedan och så välbehövlig. Träffade Dylan (kollega på jobbet) Cityterapeuterna här i Stockholm och han kan sin sak. Kändes riktigt bra i kroppen efteråt. 

Sen så åkte jag hem och fixade lite med min bokföring. Suck vad tråkigt det är!  

 Så till rubriken, Podcast. I vintras träffade jag Erik Sander och spelade in en intervju. Erik driver Erik tar rygg på där han träffar idrottsintresserade och snackar om träning och kost. Jag brukar lyssna mycket på podcaster när jag åker tåg eller är ute och cyklar. Just nu ligger jag lite efter och jag har så mycket att ta igen! 

Podcaster jag lyssnar på:

Tyngre radio 

Erik tar rygg på 

Stop chasing pain

The strength of evidence podcast 

Här kan du Lyssna på mitt avsnitt tillsammans mer Erik! 

Ha en grym torsdag! / P 

Skoinlägg och tröttmössa.

Det tar på krafterna att ligga på topp…Somnade som en sten igår och dagen innan det med och idag efter träning och lunch vart jag tvungen att sova igen. Vilket Linnea på boxen mer än gärna fotograferade och informerade om 🙂 Man är ju alltid så vacker när man sover, speciellt i en soffa (eller varför inte på ett tåg – där jag även blivit fångad på bild sovandes av denna donna). Sen är ju inte jag den som inte ger igen… patricia.s

Det gäller att hålla reda på vad som är vad med trötthet. Är det pga. sömnbrist, utmattning eller är det bara så att kroppen kräver sin återhämtning. Jag sover mer än gärna 8h per natt. Jag behöver det. Sen om tid finns så blundar jag även 10-20min mitt på dagen. Detta för att verkligen återställa kroppen och jag tycker att har jag fått göra ovanstående så funkar jag absolut som bäst. Sen är det inte alltid tid finns men jag försöker prioritera sömn och återhämtning.

Kroppen känns prima och träningen rullar på. Idag med inslag av styrkevändningar, knäböj fram, stötdrag, ryckmark och kombinationsövning för ryck. Lyckades idag ta mig upp mot 100kg i vändningar igen vilket va ett tag sedan jag kände på. Skönt att de fortfarande sitter och jag gjorde 7 st i loppet av 3 serier.

Idag va jag även på Sofia Hemmet och träffade just Sofia 🙂 en vän som hjälpte mig gjuta ett par skoinlägg som jag säkert i 10 års tid övervägt att ordna till. Jag har endel pronationsproblem i fötterna. Ingenting som besvärar mig med smärta men jag ska prova och utvärdera om min funktion i knä och höft kan bli lite bättre mha inlägg i skorna. Så jag väntar med spänning på att jag ska få prova dessa. Såhär såg avgjutningen ut:

  
Godnatt / P

Fystester och nyfunnen energi!

Endel av helgen har spenderats i Eskilstuna tillsammans med Fia, Cilla, Hampus och Jim. Jag har saknat detta gäng så otroligt mycket! Det är alltid fullt fokus på träningen (med undantag mellan seten) och en härlig nivå på humor blandat med bra peppning och energi. Det pustades, hackades på crossfit-relaterade övningar och stånkades över värmen i lokalen just denna lördagsförmiddag men alla var på gott humör och vi tränade på.

  
Jag hade mitt sista lite lugnare pass innan min “riktiga” träning drar igång imorgon och körde lite styrkeryck kombinerat med ryck-knäböj, ryck nacke samt ryckdrag och avslutade passet med favoriten good mornings. Ryck nacke är verkligen en övning som jag måste bli kompis med. Jag känner mig som en trotsig femåring när jag ska köra dem liknelser kan även göras med Lilla-my om man känner att den referensen träffar bättre. Jag förstår inte utförandet, min kropp strejkar i utförandet och jag står med stången på ryggen alldeles för länge och bara tänker. Hjärnsläpp.

Men imorgon drar det alltså igång, träningen som ska ta mig framåt och uppåt i vikterna. Härligt, jag går in med en 100% inställning att detta ska bli så jävla bra och jag är så tacksam över att jag får hjälp av Jim med programmering och träning då och då!

Då jag har haft fullt upp sedan Jim och jag började vårt samarbete så va det ett tag sedan jag hade tid över för fys-testerna. Men idag var dagen D då jag ville göra om dem och det funkade med planen. Då min kapacitet i spänst ligger så pass bra till så valde vi att inte testa av detta idag utan gjorde testerna: Häng-mage (hängandes i en ribbstol och så ska du med raka ben nudda pinnen du håller i så många gånger som möjligt), strikta-chins och 2000m löpning.

  
Jag blir alltid lite nervös inför dessa tester. Häng-mage är en svår övning, krävs både rörlighet och magstyrka. Jag gjorde 3 reps förra gången vi provade. Idag gjorde jag 6st. En klar förbättring men det är en bit kvar till “bra”.

Jag tangerade mitt pers i Chins och gjorde 16st strikta. Tror jag har några till att plocka ut där. Gjorde en heldel chins i fredags och jag kände att det va lite stumt i ryggen.

2000m, hatkärleken till löpning fortsätter. Sist jag sprang gjorde jag det på 8:47. Testvärde: 51. Idag gjorde jag det på 8:31. Testvärde 52. Så en klar förbättring… Men vet ni va det mest irriterade är!? Jag missade testvärde 53 med 1sekund. 1sekund!! Nästa gång, då ska den där sekunden plockas bort!

Snart dags att sova. Godnatt!

Destination Eskilstuna! 

Äntligen ska jag få träna med Jim, Cilla, Fia och Hampus igen!! Det va så längesedan och jag har verkligen saknat att få kasta runt vikter med detta gäng.  

Sofia, jag och Hampus. 

Så sitter på tåget, lyssnar på musik och äter frukost. Jag ska idag göra veckans fjärde pass. Jag skulle vilat (ish) fram till måndagen men kände mig redan i tisdags återhämtad och hungrig på att komma igång med träningen. Så körde ett uppstartpass i onsdags, torsdags och igår körde jag ett allmänfyspass. Jag är lite ringrostig, startpositionerna i lyften sitter inte riktigt och det känns att det va ca 6 veckor sedan jag fokuserade på teknik. Styrkan verkar finnas kvar iaf och jag har varit skönt trött på kvällarna efter passen. 

Jag har även tagit min vardagsmotion till nya nivåer. Jag är numera cyklist i Stocholm. Förenat med en viss fara både för mig och andra trafikanter. Impulsbeslut och lätt aggressiv framfart är sådär bra och att införskaffa mig en hjälm står som prio ett. 

Hoppas att solen snart tränger igenom och att ni alla där ute får en bra svensk nationaldag!