no-rep = more reps!

November 25th, 2012

Varför träna så hårt ibland att det gör ont, att det inte finns fler krafter kvar, att tårarna kommer för att man är så mentalt utmattad och man faller ihop i en hög? Om sanningen ska fram så ler jag inombords. Det är helt fantastiskt vad glad jag blir av att träna intensivt och att alltid testa gränser!

Förra söndagen fick jag för mig att det var längesedan jag sprang långt. Jag valde ut en WOD som bestod av 1,6mil löpning och 150 burpee pull-ups. När jag väl har bestämt mig för något så finns det inte så mycket att vela om. Det är bara att köra. Tempot på löpningen var nog under all kritik men efter att ha sprungit 20 varv på en 800m sträcka var mina klumpar till lår inte så kaxiga längre :) jag kom in precis under två timmar och hade då gjort 150 burpee pullups under löpningen.

Så, om jag omvandlar detta, varför gjorde jag det här? Jag är ingen långlöpare, jag springer helst 60m eller mindre, men jag kan! Och när jag väl är färdig så funderar jag alltid på hur jag kan göra för att bli bättre. Löpning är något jag är lite rädd för och att springa längre är inte det roligaste jag vet. Men jag vet att jag har drivet att inte stanna och att inte ge upp mitt i något.

Veckan började och jag har kört 6 pass totalt denna veckan. Badkläderna åkte på i tisdags och den ständiga frågan: Går det att se snygg ut i badmössa och simglasögon? Till detta hör att jag nog skulle behöva ha en näsklämma med, och alternativt en kompressionsdräkt för att material-lira riktigt ordentligt! :) Men det börjar bli kul att simma! Får tacka Elin för det som hjälpt till!

Idag cyklade jag till crossfit södermalm, utan träningsplan. Jag ville bara göra något! Det som oftast händer är att det är någon där som hänger på och kör ett pass! Motivationen höjs och helt plötsligt är man 100% taggad för träning! Joakim hängde på och körde:

5*5 djupa knäböj. Blev en serie på 80-90-100-110-115kg. En femma på 115kg!!! Det var ett tag sedan jag lekte med de vikterna! Allt handlar om att våga, och att då ha någon som står brevid och hejar hjälper så mycket!Bild

Där efter blev det raka marklyft (grym baksida lår övning) 4*12 på 80kg.

Step-ups med stång (tänk explosivt) 6rep per ben * 4.

Försökte sen mata ut det sista ur låren med höften upp och köra lite hand-stand teknik. Klart slut – trodde jag! Jag blev kvar på boxen och hängde, kollade in klassen och tog en kaffe. Klockan slog 19 och sista WODen i londonthrowdown släpptes:

75 Thrusters 25kg
75 Bar-Jumping Burpees
75 Pullups

Dessa övningar ska genomföras så fort som möjligt med en stopptid på 30min. Och så var vi tillbaka på ruta ett igen, blod (från pullups händer) svett (!!) och tårar (hjärnan vill inte göra fler reps). Steph som kom förbi boxen hjälpte mig att räkna (och att räkna no-reps). Haha, när jag räknat till 75 burpees så var hon på 55, alltså 20st no-rep som jag själv inte hade reflekterat över!! Så det var bara att bita i det sura äpplet och i ärlighetens tecken göra några till! :) Sen dog jag, i en hög på golvet och allt känns (efter några minuter) så bra! Inte tänka på något, bara göra det som är planerat!

Nu är det verkligen dags för mig att sova!! Men har några timmar tillgodo efter denna helgen!